چرخه کاری WASP 3D

WASP3D براي توليد آيتمهاي گرافيکي و ارسال آيتمها روي آنتن دارای چرخه سه مرحله اي می باشد:

1- تولید

Drone Designer : نرم افزار Drone نرم افزار اصلي Wasp براي طراحي صحنه هاي سه بعدي و دوبعدي است که پس از طراحي، کنترلهاي متن و عکس و ... در صحنه قرار گرفته و خروجي بصورت Template ذخيره ميشود.
Drone  در Wasp3D معادل Artist در VIZRT است با اين تفاوت که محيط Drone مبتنی بر ویندوز بوده و تقريبا شبيه After Effect است و کار با آن راحتتر از Artist ميباشد. اما افکتها و کنترلرهاي Artist بيشتر از Drone  است. Drone و Artist قابليت ذخيره صحنه بصورت فايلهاي ويديويي را نيز دارند اما براي استفاده در چرخه خبر، Artist پروژه را با پسوند خود ایجاد ميکند، سپس Template wizard آنرا باز کرده و بصورت Template  ذخيره ميکند، فایل template در Content Pilot باز ميشود و تغييرات دلخواه در متن و عکس و ... انجام ميشود و در نهایت براي ارسال روي آنتن، به PlayList رفته و اجرا ميگردد ولی درDrone پروژه پس از طراحي بصورت Template ذخيره شده و سپس در نرم افزار Sting که معادل Content Pilot است باز شده و تغييرات دلخواه در عکس و متن و ... انجام ميشود و بعد براي ارسال روي آنتن، به PlayList فرستاده ميشود.

Comb Builder: این نرم افزار عملکردي شبيه Template wizard در Vizrt دارد اما قويتر از آن است. فایلهای Template ساخته شده در اين نرم افزار باز مي شوند، کنترلرها ديده ميشوند تا بتوان ورودي آنها را تغيير داد. در واقع Comb Builder به عنوان  data entryدر WASP3D‌ بکار ميرود. اين نرم افزار علاوه بر تغيير در  Templateها، قابليت ايجاد Playlist، ايجاد کد براي  Mimosaکه برنامه ايجاد کدها و شرح دستورات براي کار با صفحه نمايشهاي لمسي است و ايجاد رابط کاربري بهتر(User Interface)  را دارا ميباشد.

2- مدیریت

اين بخش شامل نرم افزارهاي مديريت و نيوزروم ميباشد:

Data Buzz: اين نرم افزار روي سيستم Client ها که همان خبرنگارها و سردبيرها هستند نصب ميشود و کارکرد آن شبيه Viz Component Object است. سردبير، گرافيست و ... ميتوانند با اين نرم افزار پروژه را باز کرده و تیتر، متن، عکس و زيرنويس را تغيير داده و ذخيره نمايند. قابليت Real time preview که در سیستم Vizrt با یک Engine اضافی محقق می شود در اين نرم افزار وجود دارد. اخيرا مجتمع سازي با نيوزروم نيز به قابليتهاي اين نرم افزار اضافه شده است.

Hive: اين سيستم، داده هاي بين کلاينتها را همزمان و کنترل ميکند.

WASP Asset eXchange یا WAX: اين سيستم کليه پروژه ها و فايلهاي تصويري را در کل شبکه به اشتراک ميگذارد.

3- ارسال روی آنتن

Sting: این نرم افزار شامل دو سيستم است يکي نرم افزار اجرا یا Player که قابليت باز کردن پروژه و اديت و ايجاد پلي ليست را دارد و ديگري Engine ،آيتمها در Sting باز ميشوند و در پلي ليست چيده ميشوند سپس يکي يکي اجرا شده و وارد Engine ميشوند خروجي Engine نيز روي آنتن ميرود.

WASPi Mimosa: اين سيستم، واسطي جهت ارايه آيتمها بصورت تعاملي روي صفحه نمايش لمسي است.

WASP NLE Add-on: واسطي جهت تعامل بين Drone و Premire است.

در شکل زیر ساختار شبکه ای و چرخه کاری این سیستم را مشاهده می کنید:

برای وضوح و کیفیت بهتر روی تصویر کلیک نمایید.

 مقايسه WASP3D و VIZRT

در مقايسه با Vizrt سيستمWasp3D ، هم از لحاظ ساختار شبکه و هم از لحاظ کار با نرم افزار بسيار ساده تر است. با استفاده از قابليتهاي Wasp يک گرافيست تازه کار نيز ميتواند پروژه هاي مناسبي جهت برنامه هاي ورزشي، خبري، انتخابات و ... طراحي کند. اينکار با  Vizrtدر سطوح بالاتري قابل اجراست اما گرافيست بايد دارای مهارتهای بالاتری باشد.

WASP فقط در ازاي برخي از نرم افزارها و مجوزهایش هزينه دريافت ميکند و بقيه نرم افزارها را بدون پرداخت هزينه ارايه ميکند، کل شبکه نياز به يک Dongle دارد و بقيه نرم افزارها فقط نياز به مجوز یا License دارند. در صورتيکه در Vizrt  هر نرم افزار جداگانه به فروش ميرسد و به Dongle و License جداگانه نيز نياز دارد. کليه  Templateها و Updateهای WASP تا يکسال به همراه کلاس آموزش و رفع اشکال نيز توسط Beehive بصورت رايگان ارايه خواهد شد.

اما ويژگي بسيار مهم WASP داشتن نرم افزار Sting است که آيتمها را بدون تاخير پخش ميکند و حتي اين قابليت را دارد که در حين آنکه آيتم روي آنتن است مشخصات آن آيتم را تغيير داده و بدون جااندازي (یا Drop Frame) فريم، آيتم را با عکس و متن و ... جديد دوباره روي آنتن بفرستد. در صورتيکه در Content Pilot در حين پخش آيتم، نميتوان آيتمي را به پلي ليست اضافه کرد. آيتمها بايد ابتدا در پلي ليست چيده شود سپس Initialize شود و قبل از روي آنتن رفتن، حتما بايد يکبار Play شود که بسته به حجم پروژه ممکن است اين عمليات تا 2دقيقه هم طول بکشد، البته این روش امنیت بالاتری را ایجاد می کند اما از سرعت عمل می کاهد.

در Vizrt، در صورت بسته شدن يا هنگ کردن Content Pilot آيتمي که در حال اجرا بوده بدون مشکل در خروجي آنتن باقي ميماند اما در WASP اگر Sting بسته شود يا هنگ کند در خروجي سياهي (عدم وجود سيگنال) ديده مي شود.

Vizrt تاکنون چند نسخه از نرم افزارهايش را ارايه کرده اما Wasp تاکنون نسخه 1 تا 1.3 را توليد نموده است. در Vizrt براي استفاده از صفحات نمايش لمسي بايد اسکريپ نويسي انجام شود (دستورات آن شبيه مايکرومديا فلش است) که ظاهرا فقط قابليت Select دارد و با صفحه نمايش تک لمسي Single Touch کار ميکند اما Mimosa در WASP3D قابليت استفاده از صفحات چند لمسی یا Multi-touch را فراهم کرده که قابليت انتخاب، زوم، چرخش، حرکت عمودي و افقي روي تصوير، پر رنگ یا مشخص(Highlight)کردن، کشيدن خط و اشکال هندسي روي تصوير را دارد. البته VIZRT نيز اخيرا پلاگين مربوط به صفحات Multi touch را آماده کرده و در معرض فروش گذاشته، که با خريد اين پلاگين همان امکانات Mimosa فراهم ميشود.

 منابع:

http://www.wasp3d.com
http://www.wasp3d.com/2009/WASP3D_2009_english.pdf
http://www.wasp3d.com/2009/drone_2009_TechNotes.pdf

با تشکر از همکار ارجمند جناب آقای مهندس حسین عباسی