رادیو - تلویزیون تعاملي (INTRACTIVE)
راديو – تلويزيون تعاملي
مقدمه
اختراع اينترنت و گسترش کاربري هاي گوناگون آن همچنين گزارش هاي آماري حاکي از اين که در کشورهاي توسعه يافته ميزان استفاده از اينترنت به مراتب بيشتر از راديو - تلويزيون است، عده اي از نظريه پردازان را به سمت اين باور هدايت کرد که با توسعه رسانه اي جديد به نام اينترنت، ساير رسانه ها افول خواهند کرد. ولي ظهور راديو - تلويزيون اينترنتي که ترکيبي از امکانات و فناورهاي نوين ارتباطاتي و اطلاعاتي در کنار راديو - تلويزيون سنتي است به شکل گيري تصور جديدي در رابطه با آينده دنياي ارتباطات منجر شد. داستان از زماني شروع شد که موجودي به نام Interactive Television-Radio، در دنياي رسانه ها متولد شد.

راديو - تلويزيون اينترنتي يا (Radio Interactive - Interactive Tv) يک فناوري جديد است که دنياي راديو - تلويزيون و اينترنت را به هم پيوند مي دهد و محصول همگرايي صنعت رايانه، مخابرات و مولتي مديا (چند رسانه اي) است. با بهره گيري از اين فناوري مخاطب به دنيايي از اطلاعات وصل مي شود. در حقيقت هدف از پيدايش اين فناوري حفظ بيننده و ايجاد روش هاي جديد استفاده از راديو - تلويزيون است. نحوه کار فناوري مذکور به اين نحو است که مخاطبان راديو - تلويزيون در حين دريافت برنامه هاي راديو - تلويزيون مي توانند از طريق اينترنت به بانک اطلاعاتي شبکه مورد نظر خود دسترسي پيدا کنند و به صورت آنلاين در آن چه مشاهده مي کنند دخل و تصرف کنند. البته قطعاً هدف از دخل و تصرف اين نيست که علايق خود را بر تمامي بيننده ها تحميل کنند، بلکه هر کاربري خود تعيين مي کند که چه چيزي را و چگونه مي خواهد ببيند.
امکان ديگر تلويزيون راديو - اينترنتي جدول زمان بندي پخش برنامه ها است و مزيتش نيز اين است که کاربر مي تواند زمان پخش يک برنامه را تغيير داده يا برنامه دلخواه خود را رزرو کند و بعد با پيغامي که داده مي شود از زمان پخش آن برنامه باخبر شود، يا اينکه کاري کند که برنامه به طور خودکار براي او ذخيره شود. يکي ديگر از قسمت هايي که در آن پويايي راديو - تلويزيون اينترنتي به بهترين وجه ديده مي شود، بخش سفارشات خريد اجناس، موسيقي و يا فيلم دلخواه است. با اين امکان را مي دهد که هنگام لذت بردن از يک موسيقي از مشخصات آهنگ با خبر شويد و آن موسيقي را خريداري يا بارگذاري کنيد. حتي مي توانيد با اين تكنولوژي سينماي مجازي را به خانه بياوريد. بدان معنا که به جاي رفتن به ويدئو کلوپ مي توانيد فيلم مورد نظرتان را از خانه سفارش دهيد. بازي هاي فردي يا دسته جمعي، اطلاع از اوضاع آب و هوا، چت با ستارگان سينما و تلويزيون، مشارکت زنده در مسابقات راديو - تلويزيوني، اطلاع از آخرين اخبار و مشاهده متن کامل اخبار دلخواه، دسترسي به وب سايت هاي مورد علاقه و ده ها امکان ديگر از اين قبيل از ديگر امکاناتي هستند که راديو - تلويزيون اينترنتي به مخاطبان خود مي دهد.

اما شايد براي شما اين سوال پيش آمده باشد که تلويزيون اينترنتي چگونه کار مي کند؟
اين فناوري نوين در جهان به دو شيوه ارائه مي شود؛
1) اينترنت محور: در اين حالت موسسات راديويي و تلويزيوني، ضمن قراردادن برنامه هايشان بر روي آنتن به کاربران خود اين اجازه را مي دهند که از طريق اتصال به اينترنت بتوانند تا حدي در برنامه دخل و تصرف کرده و آن چه را مي خواهند، دريافت کنند. براي اين کار صفحات پخش برنامه به گونه اي طراحي مي شود که در پايين، بالا و يا اطراف آن آيکون هايي وجود دارد که مخاطب با کليک کردن آنها مي تواند از امکانات خاص راديو - تلويزيون مجازي استفاده کند.
2) راديو - تلويزيون محور: در اين حالت کامپيوتري ابتدايي به نام Set-Top-Box که توانايي اتصال به اينترنت را هم دارد به تلويزيون وصل مي شود و درست مثل STB هاي متداول براي دريافت شبکه هاي ديجيتال، امکان استفاده از امکانات و سرويسهاي راديو و تلويزيون تعاملي ميسر مي شود.
براي بزرگتر ديدن تصوير روي آن کليک کنيد
هم اکنون راديو- تلويزيون اينترنتي در اکثر کشورهاي توسعه يافته به بهره برداري رسيده است و يکي از دلايل پيشرفت آن رقابت بين شبکه هاي مختلف بر سر جلب رضايت بيننده است. طبق تحقيقات، اروپايي ها بيشتر مايل به ارتقاي سطح کيفي برنامه ها و بهره برداري از امکانات تبليغي راديو - تلويزيون اينترنتي هستند و امريکايي ها از سرويس سينماي مجازي و سرويس هاي خدمات اينترنتي اين راديو - تلويزيون استقبال مي کنند. اما گويا اين پديده در جامعه ما همچنان ناشناخته مانده است. اين امر خود دليلي است براي کساني که مي خواهند در جهان پرتلاطم امروزي از ديگر انسان ها عقب نيفتند، سريعاً نسبت به شناخت و بهره برداري از اين پديده اقدام کنند تا اين زمين بکر را به اشغال خود در آورند.

اين پديده هاي نوين ارتباطي مي روند تا جهان رسانه اي را دچار اين تحول عظيم کنند که ديگر غول هاي رسانه اي نتوانند هر آن چه را که دوست دارند به ميليون ها مخاطب خويش تحميل کنند. به عبارتي اين غول ها دوباره در شيشه شده اند. اين خود تک تک انسان ها هستند که هر کدام تبديل به يک مرجع رسانه اي شده اند. اينجا ديگر لازم نيست پول هنگفتي داشته باشي که روزنامه يا ايستگاه راديو - تلويزيوني تأسيس کني بلکه تنها با يک خط تلفن و يک رايانه شخصي مي توانيد وارد جهاني پرتکاپو شويد و به ميزان تلاش و خلاقيتي که به خرج ميدهيد براي خود مخاطب پيدا کنيد و بر روي آنها تاثير بگذاريد. در اينجا ديگر انسان ها مي توانند با ميل، اختيار و آگاهي خود دست به انتخاب از ميان ميليون ها توليدات مختلف بزنند و اين روند مي تواند در دموکراتيک تر شدن زندگي بشر کمک شاياني بکند.
براي کسب اطلاعات بيشتر در رابطه با اين موضوع، مي توانيد به پست هاي زير مراجعه نماييد:
مقايسه روشهاي رايج پخش تلويزيوني

این وبلاگ با هدف توسعه و انتشار مفاهیم صدا و تصویر دیجیتال و IT در صنعت برودکست، به زبان فارسی ایجاد گردیده و امید است که دانشجویان و علاقمندان این حوزه را در به دست آوردن اطلاعات به روز و کامل، یاری دهد.